2008. október 14., kedd

Camino-s életjelek VII. (eredeti mail csatolva- ékezetek/editálás nélkül)


Sent: Tuesday, October 14, 2008 9:58:07 PM
Subject: 7-ik eletjel, vigyazat, veszelyesen hosszu!!!!

Hali-hola!
(mar eleg reg volt, nem???¿¿¿)
Gondolom az irodaban leveleket olvasok szamara egy elmeny volt, hogy ennyi ideig nem jutottam emilkozelbe:). A rossz hirem viszont az, hogy most viszont igen:)
Az elozoekben ott fejeztuk be, hogy joccakat kivantam Villasirgabol-a templomosok egyik fontos helysegebol.
Ime a folytatas:Az elso 14 napom a maganyos farkas jegyeben telt. Persze 2 het utan illik valtani.Nem mintha en ezt terveztem volna- de valoszinuleg ez igy van rendjen.
Szoval ahogy irtam eddig mindig szep idom volt, Merthogy kertem, es mindig kaptam haladekot. Aztan ugye, lehethogy eccercsak nem kertem eleg hatarozottan??? Na, de fene tudja...Es akkor ideje lenne elmagyaraznom az elozoekben beharangozott: bakancs-a¨la vizeskancso tortenetet:)
Villasirgaban (Villalcazar de Sirga) tortent-ahol a hospitalero, kicsit "jaccotta az eszet" (este o volt a leghangosabb, es reggel is leginkabb azzal torodott, hogy a fejen hogy all a kalapja). Szoval ettol a bizonyos embertol kerdezte valaki, hogy szerinte milyen ido lesz: szuperjo ido lesz! az en 31 napos Caminom alatt mindosszesen 2orat esett (nem emlitette, hogy nyaron volt). Mindenki happy volt, mert hat a gore monttta ugye:). Aztan eccercsak az indulas elott egy jozanul gondolkodo egyen kinezett az ablakon: a szurkuletben nem sok mindent lehetett latni, de egy valamit biztosan- a kinti lampak fenyeben. A macskakoveken csillog valami, es igen, ez a valami eso. Ettol persze meg el kell indulni. Az elozoekben emlitett Carlos-al, meg meg nehany emberkevel egyszerre indultunk.Egyebkent Villasirgarol meg annyit erdemes tudni, hogy ez is fontos szerepet toltott be a templomosok idejeben, es egy nagyon szep templom maradt fent abbol az idobol (nyitva volt.Manitou working:).
A kerdes: Hogyan lehet egy ut akkor is erdekes, amikor esik, semmit sem latsz, es rohadtul tocsog a bakancsodban a viz?
A pici kis esobol egy ido utan qrva nagy zuhe kerekedett-ez csak az elso orujo utan tortent-amit szinten igertem elmagyarazni. Merthogy az orujo* (grappa-fele) siman egy helyi piafele- van belole blanco (ez az erosebb, tehat sima grappa), es van a herbais (ami a Becherovka tipusu italok koze tartozik). Szoval elindultunk 8 korul-Villasirgabol (mondjuk neha mar nem tutira emlexem a nevekre, pontosan majd otthon rakom ossze a kepek/datumok alapjan), es 9kor az elso faluban-nevenek tortenete mindjart kovetkezik- bementunk a krcsmibe. Carlos (a 25eve svajcban elo chilei-alacsony, fekete-haj/szem, tipikusan Del Amerikai vonasokkal), Antje(az egyetemet most befejezo ifi nemet csajszi,szinten tipikus nemet vonasokkal- magas, vilagos bor, kis szeplo- ES!! nagyon jol beszel angolul) es Pablo-(az olasz ifi, aki sosem iszik alkoholt).
En ittam egy ananaszlet, meg ettem valami szendvicset reggelire- de mire felocsudtam, az asztalon voltak az "orujo-k". Pablo, aki egyebkent sosem iszik- most kivetelt tett. Szoval mar szemerkelt idaig, ezert is jott az orujo otlete. A falu neve meg engem leginkabb egy Kansas szamra +1 a "kis kondasrol" szolo mesere emlekeztetett: Carrion de los Condes. Az orujo utan mar nem tudtam kiverni a fejembol a Carry on my wayward son-t :)
Ez utan viszont kovetkezett egy 15km-es szakasz, ahol semmi nem volt. konkretan az eson kivul semmi. NADA. Igy a tarsasag igen jol jott, es persze jo kedvunkben mi mast csinalhattunk volna, mint "enekeltunk"-es ez a mai napig igy van. A legekedveltebb notaidezetek kozott a vilag minden szegletebol megtalalhatok darabkak. Es ez megint csak szo szerint, ugyanis egyetlen dal teljes szoveget sem tudtuk.
Aztan meg jobban esett, es mar enekelni sem tudtunk, ettol meg jol haladtunk. Sot talan meg jobban. Az a jo, hogy ebben az idoben nem tudtam fenykepezni, de igazandibol nem is lett volna mit. Pablo valahol lemaradt a kanyarban-a 2. krcsmiben, ahol azt a bizonyos carajillos-t ittuk mar nem volt ott. Carajillos: kave+cognac-aztan langra lobbantva. Teljesen atazva, nem is johetett volna jobb.

Szerencsere a klotyoban az eddigiektol elteroen NEM kezszarito volt, hanem keztorlo- ezzel jol megtoroltem a labam, kitoroltem a bakeszt. A szakmabeliek kedveert megjegyzem nem SCA gyartmany volt, hanem Kimberley Clark...Aztan tocsogtam tovabb:)
Amikor vegre megerkeztunk a szallasra, volt ott mosogep es szaritogep is- igy mindent kimosattam/szaritattam-ez Terradillos los Templariosban volt. Es voltak ott meg madzsarok is- ujak, de egyik sem a fulorvos volt. O azota eltunt. Lehethogy nem is letezik??? De egy Eva nevu csajszi, Kesztolcrol, meg egy masik akinek mar nem emlexem a nevere. Aztan reggelinel meg jott Andras is- akivel par percig dumaltunk. Mint kesobb kiderult, neki vmi gondja lett a labaval, es nemsokra vonaton folytatta- de sosem lehet tudni, hogy mikor futunk ossze! Eva reggelijebe sikerult belelesnem- egy kis labasban viragok usztak... Biztos valami gyogykutyu, de muris volt:)
Mindezek utan mar eltelt jo nehany nap, amire nem lesz idom megirni- ezt majd eccer otthon potlom, mert valamit azert papirra is jegyzetelek.
Szoval a nagyobb latnivalok utkozben- Leon nevu varoska jo volt- mert itt kicsit turistaskodtunk is. Megerkeztunk 9-en Leonba- itt a tobbes szam Carlost es Davido-t jelenti- aki egy cseh csako (szinesz, aki most egy evig utazgat...)-o is becsatlakozott. Itt a Benedictines novereknel laktunk (ezt forditsa le vki- mert sztem Bencesek- de eddig azt hittem ottt csak szerzetesek vannak- apacak nem:). Ez egy nagyon jo varoska, tele templom, katedralis... latnivalokkal, persze amikor az ember 3 hete ezeket nezi, nem mindegyikbe akar mar bemenni.
 En mindesetre az esti misere elmentem: David es Carlos ugy gondoltak kihagyjak. Szerintem kar lett volna- 21.30kor kezdodott, es igazandibol nem mise volt, csak az apacak enekeltek a zarandokoknak "jo utat" meg ilyen hasonlokat. Nekem elmeny volt.

Masnap 2ig jartuk a varost, ami varosnezesbol, meg boltlatogatasbol is allt: en pl. spanyol konyvet kerestem, amibol megtanulhatok vegre spanyolul- mert az a szar, amit hoztam egyetlen nyelvtani (en-te-o) dolgot nem tartalmaz. Ez frusztral folyamatasoan-erteni mar eleg sok mindent ertek, de nagyon gaz, hogy fogalmam nincs az alap igek ragozasarol sem...De majd otthon bepotolom, van 2 hazzal arrebb egy spanyol nyelviskola!.
A kovetkezo nagyobb varos Astorga-es az oda vezeto uton nekem leginkabb Hospital de Orbigo tetszett, annak is a hidja. Ez megintcsak az a tipikus sok-ives kohid, ami mar a 13sz.ota jol elvan. Arrol lett hires, hogy egyszser egy becsuleteben megsertett bacsi-bizonyos Don Suero de Quinones-"beallt a hidra" es minden lovaggal megkuzdott, aki at akart menni rajta- egesz Europabol jottek, es persze senki sem tudta legyozni, igy visszanyerte a becsuletet.

Azt mondjak, az o sztorija ihlette meg Cervantes-t- csak kicsit atpakolta a tortenetet egy masik regioba- a de La Mancha megiscsak eladhatobb nev, nem???

Szoval az oktober 12-i vasarnap- Astorgaban kezdodott- egy korai (8.45)-fotozassal-sajnos minden zarva volt, mert nem csak vasarnap van, hanem meg allami unnep is...amirol egyebkent kiderult, hogy ha vasarnapra esik-akkor a hetfot is megkapjak- kiraly--nem???Azota aztan kiderult, hogy sok bolt egeszen szerdaig zarva tart-mert ugy a biztos. Amugy sincsenek tul gyakran nyitva, igy szerintem sokan eszre sem veszik:)

Igy aztan a katedralist es a Gaudi hazat kintrol lattam...onnan jol neznek ki-gondolom bentrol olyan mint a tobbi katedralis, csak maskor keszult :)
Es aztan elindultunk Chilenoval a hegyeknek. mivelhogy ezek itt mar a hegyek. Nagyon jol aludtam, mert a fuldogot idoben beraktam, igy a tomegszallas nem zavart! Tomegszallas itt kb. 50 embert jelntett egy legterben emeletes agyakon-de mondjuk ezt mar megszoktam, viszont most eloszor hasznaltam non-stop a fuldugot. Jo dolog az! Egyebkent az elozo esti vacsi nagyon jo volt- ide ugyanis Carlos-al, meg Ignacioval (egy barcelonai csako) mentunk- es itt lehetett jol latni a kulonbseget, ha vki jol beszeli a nyelvet. A pincer folyamatosan odajart hozzank dumalni, hozott gratisz kajat, es hat tenyleg nagyon finom volt minden--bableves volt elore, utana en nyulat ettem, vegen meg fagyi, mindehhez bor, es 12Eur-viszont a tobbi "zarandok menu"hez kepest ez tenyleg full extras minoseg volt. A szomszed asztalnal levo olasz csakok meg jol berendeltek mert eloetelnek vmi belsosegeket rendeltek... de megettek:)

szoval elindultunk, az ido kicsit komor volt, de ismet haladekot kertem. Remeltem kapok is. Hat miert is ne?? Pedig azt mondjak, hogy a hegyekben gyakran esik. Most 800m-rol indultunk neki 1400-nak-mentunk mentunk, es Foncebadon-ig meg sem alltunk (majdnem)- ezt a terepet nagyon a Chilenonak talaltak ki, mert Svajcban minden hetvegen a hegyekben van. En meg kullogtam a magam kis tempojava. Szerencsere a labaim is jol birtak, a tudom meg ilyen tempoval nem koptem ki.
S, akkor egy kis kitero, ahhoz a bizonyos "lab-fetisizmushoz". Ahogy irtam, itt mindenki praktizalja.

Vagyishogy leginkabb mult idoben beszelhetek, ugyanis magamon is eszrevettem, miutan eltelt 1het, es oke volt, akkor mar kevesbe vettem le a zoknit pihenoknel, masszirozgattam a talpam. Na erre gyorsan vissza kell szokni, mert meg megbosszulja magat-igy aztan, ha tehetem en elek ezzel a jo kis "izmussal".


Foncebadon- erre a Lilu (kopiban levo exkolegina, aki mar nehany eve vegigjarta a caminot) jegyzeteiben ezt talaltam: elhagyott "kutyas" falu. Es valoban, a falu nagy resze meg mindig osszedolt kohazakbol all-viszont kozben 3 fele szallast is talal mar itt az ember-kajalni is tobb helyen lehet. A mi helyunk egy kicsit hinduista-krisnas beutesu volt- minden azzal volt diszitve, de nagyon kellemes emberkek, jo hangulat. Az egyik hospitalero egy cseh ficko volt.
Vacsizni meg elmentunk egy itteni kozepkori etterembe- gyakorlatilag az egyik romhazat felujitottak, es korabeli cuccokban szolgalnak ki. Nagyon jo. Akkora hust kaptam, hogy nem birtam megenni. Jot tett utana egy kis orujo. Itt a vacsinal egy nemet csajszi, egy svajci bacsi, Carlos meg en voltunk. A babeli zurzavar nekem itt kezdodott- szo szerint betelt mar az a pici agyi kapacitasom, hogy a spanyol, meg mindenfele mas nyelvek mellett, most nemetul probaljak elcsipni dolgokat. Elnezest kertem, es mondtam, hogy englisul probalkozzanak velem, mert a nemet mar sok lenne a mai napra. Neha azt gondolom annak jobb, aki egy szot nem beszel mas nyelven. Nekem az a sok mindenfele nyelv neha mar keveredik.
De overall: hasznos.


Masnap reggel hihetetlen kodre ebredtunk-vegulis 1400m felett voltunk- nekem nagyon bejott. Probaltam is osszehozni nehany kepet, a kodben, lampafenyenel kozeledo zarandokokrol. Remelem vmi sikerult. Aztan elindultunk, es en hihetetlenul jol ereztem magam- altalaban napnak szoktak orulni az emberek- nekem most ez a kod, a dombok, fak, templomok korvonalai tetszettek nagyon. Aztan meg az, ahogy mindez kezdett felszakadozni. A lenyeg, hogy a fotos csako nagyon elemeben volt. Kattintgatott jobbra, balra. Nemsokara beertunk egy kis falucskaba Manjardin(vagy inkabb tanyanak kene nevezni)-az itteni albegue-nek is hihetetlenul jo hangulata volt- a bacsi, aki vezeti, szinten a templomos lovagok nagy kovetoje. Ezert aztan Carlost be is vittek es megmutattak a "titkos" ereklyeiket. Ezutan tovabb felfele, kattintgatas, es eccercsak elertuk a Cruz de Ferro (vas kereszt) pontot-ez a Camino egyik legjellegzetesebb helye, ide mindenki hoz egy kovet magaval. Jo sok van- pl. a mi kertunkbe nagyon nagyon jol jonnenek. De most en is hagytam ott egyet. Sose lehessen tudni:)
Aztan meg jott Ponferrada- ami megintcsak egy nagyobbacska varos-60e fo-itt egyetlen albergue van- parokialis, de nagyon rendben volt, persze jo sokan, de mivel idoben erkeztunk, meg lehetett agyat valasztani. Itt van egy jo nagy var-ahol meg vagy 1.5orat maszkaltunk. Mintha aznapra nem lett volna eleg.
A mai napon-kedd okt 14e(a 21. napom)- ugye ott kezdodott, hogy Ponferradabol elindultunk-nemsokara beertuk azt a bizonyos csajszit, akkirol mar irtam korabban, hogy a puszta kozepen dobozos light colat-ivott, es mindig morcos. Most is az volt. Carlos viszont, mint ahogy mindenkivel (szo szerint!) ezzel a csajszival is szoba elegyedett-en meg szepen elindultam magam. Gyonyoru helyeken vezetett az ut, kisebb falvakon, keresztul es aztan megintcsak szolo! Es itt mar latni az osz szineit is, ezert fotoscsako ismet hawaiozott. Kattogott a makina. De, hogy el ne felejtsem de la Fruttat sem: ma nem az o napja volt, mert az igazsag az, hogy most mar eleg sok emberke dolgozik a szoloben- igy nem mereszkedtem szuretelni. Viszont tegnap- hosszu, hosszu szunet utan-olyan malna/szeder bokrokra akadtam, amin bazi nagyok voltak a gyumik. Na ebbol aztan nagyon sok vitamint gyujtottem befele.

A mai nap ismet hegyekben felfele telt el, nem neztem pontosan, de kb. 35km-t mehettunk- meg mindig Carlos-al, o meg talan 2napig van, aztan megy vissz Madridon keresztul Svajcba.
Es mi van a tobbiekkel? Antje a szimpatikus nemet csajszi sajnos Astorgaban kidolt- vmi gyomorfertozese volt, mi normal kajat ettunk de o vegetarianus es valoszinu a salata okozta... Egesz ejjel hanyt es ott kellett maradnia.
Az ut elso reszeben szereplokkel sajnos mostanaban nem talalkoztam. Kiveve!!! Az elso napon emlitett Brazilerot. Vele ugyanis Leonban futottam eloszor ossze, aztan tegnap este Ponferradaban is- kb annyi ideje van, mint nekem, igy meg biztos osszefutunk. vagy nem???
Es akkor meg egy szereplo: a zold nadragos neni. O viszont mar nagyon regen volt (valahol Rioja fele), de elfelejtettem leirni. Egyik delutan, a setam vege fele jon velem szemben egy zold nadragos no, kis hatitaskaval. Hola, hola. Ennyi, ment tovabb. Majdnem eszre sem vettem, mert van hogy jonnek szemben is. De ugyanez tortent egy nappal kesobb is... megintcsak a nap vegen. Ekkor mar elkezdtem gondolkozni- halucinalok??? hiszen tegnap mar elment mellettem... Vagy talan elem jon, csak nem mer megszolitani??? Aztan vacsi kozben beszelgetve tobben is emlitettek egy bizonyos zold nadragos not. Kiderult, mindenki hasonloan gondolkodott- de az igazsag az, hogy mindig ment a csoportja ele. Mert vannak akik csoportosan, busszal kiserve mennek. Hat o volt a misztikus neni.
Ugye nem is irtam sokat????
Holnap irany a hegy teteje, es Galicia. Ez lesz allitolag az ut legmeredekebb resze (legnagyobb szintkulonbseg), de mivel eleg sokaig jottunk ma, Vega de Valcarce-ig, igy holnap O Cebreiron keresztul (a legmagasabb pont) remelem Triacastellaig eljutunk. De majd meglatjuk.
Akkor most ennyi, mert csiccsantani is kell neha.
csokozon:

Ajven de la Rede

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése